نبود تحلیل و بی‌بصیرتی مردم، عامل انحراف غدیر و مسیر امامت و ولایت بود

 

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته شهر کرج، ضمن توصیه خود و همگان به رعایت تقوای الهی، به “مراء” (یا جنگ لفظی) به‌عنوان یکی از اشکال جدال اشاره داشته و گفت: دقت در سخن دیگران به‌منظور یافتن نقض در سخنان او و تخریبش با همین نقایض، مراء گفته می‌شود که بیشتر به‌منظور خودنمایی علمی یا نشان دادن دقت و هوشیاری انجام می‌شود و یک رذیله‌ی اخلاقی و یک صفت زشت اخلاقی است.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی اظهار داشت: رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) ترک مراء، ولو در صورت حق‌به‌جانب بودن را، نشانه پرهیزگاری دانسته‌اند و روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مراء را خلق‌وخوی شیطان و یاران او دانسته‌اند.

وی ادامه داد: مراء، در بعضی مواقع از حسد سرچشمه می‌گیرد و گاهی ریشه‌ی آن تکبر است؛ گاهی نیز حبّ مال یا کینه‌توزی، پدیدآورنده‌ی آن است که باعث دل‌مردگی انسان و از بین برنده‌ی محبت‌ است.

استاد اخلاق حوزه علمیه استان البرز خاطرنشان ساخت: کسی که دچار “مراء” می‌شود، دائماً مشغول ایراد گرفتن از دیگران است؛ لذا از خود غافل شده و اجازه نخواهد داد کسی اشتباهاتش را به او گوشزد کند؛ چنین شخصی هرگز از جهالت به علم نرسیده و طبق بیان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نسبت به‌حق نابینا خواهد بود.

امام‌جمعه کرج در خطبه دوم نماز با تبریک عید بزرگ غدیر خم، بیان داشت: غدیر، امتداد نبوت است و پس اعلام ولایت در این روز، خدای متعال، با نزول آیه ” اَلْیوْمَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَأتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی”، دین و نعمت خود بر بندگان را کامل شده، خواند.

وی خاطرنشان ساخت: غدیر، تنها انتخاب یک فرد نیست، بلکه نصب امامت است که به دستور خدای تعالی و به دست نبی او صورت پذیرفته و پیامبر را به ابلاغ همگانی آن نیز امر نموده است.

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه غدیر یعنی همه‌ی مردم باید در سیاست اسلامی و مدیریت جامعه نقش داشته باشند، تصریح کرد: غدیر به ما می‌گوید که ازنظر اسلام، دین از سیاست جدا نیست.

وی با اشاره به مهجور ماندن غدیر در امت اسلام، گفت: اگر جایگاه غدیر به‌درستی درک می‌شد، وضعیت امروز جهان اسلام این‌گونه نبود چراکه این نقطه‌ی عطف تاریخ اسلام که باید منشأ وحدت امت قرار گیرد، غرض‌ورزانه، به‌عنوان عامل تفرقه امت تفسیر شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، گفت: حکومت اسلامی با غدیر اثبات شد و این واقعه‌ی عظیم نشان داد که امت اسلامی به حال خود رها نشده است.

وی با بیان اینکه پیام اساسی غدیر، پیروی از امام امت و تبعیت از ولی جامعه است، خاطرنشان ساخت: ما در دعاها “تمسک به ولایت ائمه (علیهم‌السلام)” را از خدا طلب می‌کنیم؛ این تمسک، همان پیروی از معصومین (علیهم‌السلام)، در قول و فعل و شغل و مسئولیت و ارتباط با مردم و حکومت‌داری است و با این‌هاست که شیعه واقعی، شناخته می‌شود.

آیت‌الله حسینی همدانی یادآور شد: غدیر با تمام اهمیتی که داشت و تنها حدیثی است که ۱۲۰ هزار شاهد داشته است، بعد از هفتاد روز و در ماجرای ارتحال رسول خدا و تعیین خلفا، کاملاً نادیده انگاشته شد و این مسئله‌ی مهمی است که باید به علل و عوامل آن توجه داشت.

وی بیان داشت: مردم آن دوران اطلاعات سیاسی و اجتماعی خوبی داشتند، همه را هم خوب می‌شناختند، اما طور دیگری عمل کردند؛ در غدیر با امیرالمؤمنین (ع) بیعت کردند، اما به دیگری رأی دادند که دلیل آن نبود قوه تحلیل و عدم بصیرت بود.

استاد علم رجال حوزه علمیه تصریح کرد: آن زمان نیز، مانند امروز که عوام کمتر اهل تحلیل هستند؛ به‌واسطه‌ی نبود قوه بصیرت، با جوسازی و تهدید و تطمیع، مردم را اغوا کردند و با حرف‌های دهان‌پرکن و بی‌ریشه، رأی مردم را به نفع خود جمع کردند.

وی با تأکید بر لزوم تقویت تحلیل سیاسی در جامعه، خاطرنشان ساخت: غدیر به خاطر بی‌بصیرتی مردم بی‌اثر شد و براثر بنانهاده شدن یک بنیان غلط، کار به‌جایی رسید که به نام اسلام، سر حسین (علیه‌السلام) را در کربلا بر نیزه کردند.

امام‌جمعه کرج در بخش دیگری از خطبه‌های نماز با تبریک ولادت امام کاظم (علیه‌السلام) در بیستم ذی‌الحجه ۱۴۸ قمری، بیان داشت: دوران امام، یکی از بحرانی‌ترین ایام در زندگی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بود؛ سالیان سال در زندان بود ولی هرگز به طاغوت روی خوش نشان نداد و بر اجرای احکام اسلامی پافشاری داشت.

وی با بیان اینکه احکام الهی باید برای همه و به‌صورت مساوی اعمال و اجرا شود، اذعان داشت: اگر زمانی احکام و قوانین برای توده مردم و آن‌هایی که دستشان به‌جایی نمی‌رسد، اجرا شد؛ اما وقتی نوبت دانه‌درشت‌ها، نجومی بگیران و ویژه خواران رسید، هزار و یک حیله برای عمل نکردن به قانون پیاده شد، آن‌وقت ما از اسلام فاصله گرفته‌ایم.

آیت‌الله حسینی همدانی ادامه داد: برای یک وام ازدواج یا اشتغال ناچیز، باید شخص مدت‌ها در رفت‌وآمد باشد، اما به بعضی‌ها، بدون هیچ‌گونه وثیقه و پشتیبانی، میلیاردی وام می‌دهند؛ آقا هم با گردن‌کلفتی، پس نمی‌دهد؛ قطعاً و بدون تعارف، این‌ها فاصله گرفتن از اسلام است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام هفدهم شهریور ۱۳۵۷، گفت: این واقعه، یکی از حوادثی بود که به علت بیداری مردم در پی سرکوب شدید این تظاهرات توسط ایادی استکبار و آمریکا، نقش مؤثری در تسریع انقلاب اسلامی ایفا کرد.

وی اظهار داشت: حامیان و مدافعان سرکوبگری و جنایات پهلوی، یعنی آمریکا و اذناب پلید او، امروز با گستاخی تمام، دم از حقوق بشر می‌زنند و برای ادامه سلطه گری‌شان و تحت فشار قرار دادن ایران اسلامی، از نقض حقوق بشر در ایران سخن میگویند؛ درعین‌حال، جایزه صلح را به کسانی می‌دهند که دستانشان به خون بی‌گناهان آلوده است یا در کمترین حالت، هیچ‌گونه ایستادگی در برابر ظالمان ندارند.

امام‌جمعه کرج بیان داشت: امروز کسانی برای حقوق بشر گریبان‌ چاک می‌کنند که مردم بی‌گناه بحرین و یمن به‌واسطه‌ی سیاست‌های آن‌ها درگیر بحران و کشتار و جنگ هستند.

وی ادامه داد: امروز که مظلومین میانمار، در بدترین شرایط، توسط نظامیان کافر و از خدا بی‌خبری که تعلیم‌دیده‌ی رژیم صهیونیستی هستند، زنده‌زنده سوزانده می‌شوند؛ حقوق بشری که آقایان از آن دم می‌زنند کجاست؟!

آیت‌الله حسینی همدانی گفت: ما از کشورهای غربی و اروپایی و سازمان‌های به‌اصطلاح بین‌المللی تاکنون خیری ندیده‌ایم و از آن‌ها انتظاری هم نداریم، اما چرا کشورهای اسلامی قیام و اقدامی نداند؟! چرا سازمان کنفرانس اسلامی حرکتی و موجی ایجاد نمی‌کند؟! وابستگی تا چه مقدار؟! بشریت مدرن به کدام سو می‌رود؟! وجدان‌های بیدار جهانی کجا هستند؟!

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز تأکید کرد: چرا مسئولین جمهوری اسلامی، به‌عنوان کشور پیشتاز در مبارزه علیه ظلم و ستم قیامی ندارند؟! فراخوان کنید، جلسه فوق‌العاده بگذارید، فشارهای بین‌المللی بیاورید؛ این‌ها حداقل کاری است که می‌توانید بکنید.

وی با بیان اینکه همه‌ی این آتش‌ها از گور آمریکا و اسرائیل بلند می‌شود؛ تأکید کرد: کشورهای اسلامی، باید متجاوزین و خیانت کنندگان را تحریم کنند، جلوی فروش نفت به غرب را بگیرند و افکار عمومی را در مقابل این جنایات به هیجان دربیاورند.

آیت‌الله حسینی همدانی یادآور شد: چند هفته قبل، همین‌جا از طلاب و دانشجویان این اقدام را خواستیم؛ ۲۸ تشکل دانشجویی کشور به سازمان ملل نامه نوشتند و پیگیر شدند، البته در استان خودمان به‌جز یک طلبه، یک نفر هم کاری نکرد که این جای تأسف دارد.

وی با بیان اینکه آمریکا تندیس شرارت و نماد خیانت به ملت‌هاست، تصریح کرد: هیچ عقل سالمی، ارتباط و دوستی با کسی که عامل مشکلات و بدبختی‌هاست را برای رفع همان مشکلات تجویز نمی‌کند و این مسائل باید برای دوستان داخلی نیز درس عبرت باشد.

امام‌جمعه کرج اظهار داشت: دیدید که در ماجرای معروف بیستم شهریور یا همان یازده سپتامبر، چگونه عمل کردند و چطور جریان مشکوکی را که واقع شد به مسلمانان نسبت دادند تا بدین‌وسیله جای پای خود را در خاورمیانه محکم کنند؛ ایران را محور شرارت نامیدند و با مظلوم‌نمایی افکار عالم را از فلسطین منحرف نموده و از شروع جنگ‌های صلیبی جدید خبر دادند.

وی تصریح کرد: قصد جدی استکبار از بین بردن هویت اسلامی کشورها و یهودی زده کردن آن‌هاست که به فضل پروردگار نتوانسته‌اند در قاطبه مسئولین و ملت ایران به این هدف برسند و بلکه دائماً نفرت و کینه مردم نسبت به استکبار بیشتر شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز خاطرنشان ساخت: امروز به نام نظارت به دنبال جاسوسی و تقویت اطلاعاتشان، علیه ایران هستند و بازرسی را اعتبار آژانس می‌خوانند؛ اگر این‌طور است چرا اجازه بازرسی از تأسیسات هسته‌ای آمریکا و اسرائیل را به آژانس نمی‌دهید؛ درعین‌حال اگر ملاک شما حرف آژانس است، او بارها به پایبندی ایران به تعهداتش اذعان داشته است.

وی تصریح کرد: اعتبار آژانس به استقلال و ایستادگی او در مقابل فشار دولت‌هاست؛ بعلاوه این بازرسی فقط در محدوده‌ی مسائل هسته‌ای بوده و بازرسی از مجموعه‌های نظامی کشور، هرگز از اختیارات آژانس و هیچ نهاد و مجموعه‌ی دیگری نبوده و نیست.

آیت‌الله حسینی همدانی یادآور شد: امروز آمریکا دچار مشکلات عدیده و عمیق داخلی است و راه نجات خود را در فرافکنی می‌بیند؛ اقدامات رئیس‌جمهور این کشور نیز در همین راستاست، اما باید بدانند که ایران همان‌طور که رهبری فرمودند، هرگز اجازه بازدید از مراکز نظامی‌اش را به هیچ کشوری نخواهد داد.

امام‌جمعه کرج در پایان خطبه‌های نماز گفت: رهبری با تأکید بر لزوم تقویت روحیه انقلابی در نسل جوان، شهید حججی را نمونه‌ی درخشانی از رویش‌های انقلاب خواندند؛ شهیدی که از ویژگی‌های او زمان‌شناسی و عمل به‌موقع بود.

وی گفت: عده از جوانان نیز در حرکت‌های خودجوش در میدان‌ها و بخصوص در تهران، شهر را آماده ورود این شهید عزیز کردند و با دادن گل و عکس شهید، به تقدیر از این شهید عزیز پرداختند که اقدامی نمادین و سمبل آمادگی جوانان ما در دفاع از دین و ارزش‌های الهی است.

آیت‌الله حسینی همدانی افزود: خبردار شدیم که در کرج بعضی دستگاه‌ها با این حرکت خودجوش مقابله و مخالفت کرده‌اند که ضمن حمایت از این جوانان عزیز، به دوستان عرض می‌کنیم که زمینه را برای همکاری بیشتر آماده کنند و با این اقدامات مخالفت نداشته باشند که ان‌شاءالله از مصادیق تعظیم شعائر الهی است.