تحصیل علم و تهذیب، وظیفه‌ی امروز طلبه‌ی انقلابی است

 

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران استان البرز، با گرامیداشت ایام ماه ذی‌الحجه و روز مباهله، گفت: حوزه‌های علمیه در این مقطع تاریخی وظایف خطیری بر عهده‌دارند که بخشی از آن‌ها هم متوجه حوزه‌های علمیه خواهران است.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی اظهار داشت: پاسخگویی به نیازهای فکری، راهنمایی دینی و دستگیری، هدایت سیاسی و تلاش برای بصیرت افزایی اقشار مختلف، از مهم‌ترین وظایفی است که امروز بر عهده شما قرار دارد و مقدمه‌ی آن‌ها نیز تقویت خودتان در عرصه‌های علمی، دینی، تهذیبی و تربیتی است.

وی با تأکید بر اینکه نباید گذاشت، علوم دینی حجاب تربیت شود، گفت: اگر تهذیب وجود نداشته باشد، غرور و تکبر حاصل از فائق آمدن بر مسائل علمی، راه تزکیه و اخلاص انسان را می‌بندد که باید مراقب این مسئله خطرناک -که می‌تواند منجر به فرقه‌گرایی و انحراف گردد- بود.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به لزوم همراهی توان علمی در کنار زیّ طلبگی خاطرنشان ساخت: ارتباط قلبی با مردم، شرط موفقیت تبلیغ و تربیت است.

وی با اشاره به تلاش امروز دشمن برای گسترش شایعات و ایجاد شک و تردیدهای اعتقادی در جامعه، یادآور شد: جنگ دیروز دشمن پشت مرزها بود ولی امروز به مدد ابزارهای ارتباطی گسترده، در داخل خانه‌هاست و لازم است که برای پیروزی در این میدان، دانش و اطلاعات کافی داشته و به علوم و فناوری‌های روز آگاه بود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه استان البرز با تأکید بر بهره‌برداری و استفاده هرچه بیشتر از زمان، تصریح کرد: امروز داریم بانوانی که باوجود تربیت مثلاً شش فرزند، به درجات بالای علمی رسیده و طلاب و شاگردان مبرّزی هم در دروس خارج خود تربیت‌کرده‌اند که این توفیقات نشانه‌ی بهره‌برداری صحیح و مدیریت زمان قوی آن‌هاست.

وی افزود: زمان خود را در مسائل کلیدی و اصلی مصرف کنید؛ به مسائل سیاسی اجتماعی و کمک به حاکمیت ارزش‌های دینی و بحث اصل ولایت‌فقیه و تبیین مبانی اندیشه سیاسی اسلام و انقلاب اسلامی توجه داشته باشید و بدانید که به‌عنوان افسران این عرصه شما باید هم افسری را به‌خوبی بیاموزید و هم در این وظیفه، فعالیت تام و تمامی داشته باشید.

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه آگاهی داشتن و آگاهی دادن به مردم در عرصه‌های مختلف مقابله با ظلم و استکبار، از وظایف انبیا و اولیاء و جانشینان آنان یعنی علمای ربانی است، اظهار داشت: امروز دشمن با تمام قوا برای زمین زدن ارزش‌های الهی وارد میدان شده و ما به‌عنوان حافظان حریم این ارزش‌ها نباید ساکت بوده و دشمن‌شناسی و ظلم‌ستیزی را سرلوحه‌ی برنامه‌ها قرار دهیم.

وی خاطرنشان ساخت: اگر بخواهیم جامعه به معنای واقعی کلمه دینی باشد، باید سبک زندگی را اصلاح کنیم و این اصلاح، بدون همت علمای دینی قابل انجام نیست.

امام‌جمعه کرج گفت: بزرگ‌ترین مشکل جامعه‌ی اسلامی از صدر اسلام تاکنون ضعف تحلیل‌ها در شرایط خاص بوده است؛ قدرت تحلیل خود را بالا ببرید و این توان را به دیگران را هم انتقال دهید.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به تلاش دشمن برای سکولاریزه کردن حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: با حیله‌های مختلف، جدایی دین از سیاست را ترویج می‌کنند و بعضاً موریانه صفت، در بعضی از حوزه‌های همین استان هم این حرف را می‌زنند که البته تا اینجا با اینان مدارا کرده‌ایم.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان البرز با تأکید بر تقویت روحیه‌ی انقلابی در طلاب، اظهار داشت: انقلابی بودن به معنای بگیروببند یا حرکت‌های بی‌برنامه نیست، بلکه به معنای حرکت درست، به‌موقع، شجاعانه و با بصیرت است که مدافعین حرم نمونه‌ی روشن یک انقلابی هستند که وظیفه‌ی خود را دریافته و به‌موقع به آن عمل می‌نمایند.

وی خاطرنشان ساخت: وظیفه‌ی امروز طلبه‌ی انقلابی، تحصیل علم و تهذیب برای دفاع به‌موقع و صحیح از مبانی دینی است.

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بالای خانواده و لزوم توجه حوزه‌ی علمیه خواهران به این موضوع، اظهار داشت: هجمه افکار فمینیستی و حمله به بنیان خانواده، به‌طورجدی در کشور دنبال می‌شود و مقابله با این موضوع و ایمن‌سازی بانوان و خانواده‌ها در برابر این تهاجمات بر عهده‌ی شماست.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال تحصیلی جاری به نام سال “اخلاق و تبلیغ” در حوزه‌های علمیه، یادآور شد: در کنار مباحث کلان و عمومی برنامه‌ریزی‌شده برای حوزه‌ها، توسعه‌ی جلوه‌های اخلاقی و تقویت ظرفیت تربیت مبلغ در حوزه‌ها، برنامه ویژه‌ی حوزه‌های علمیه استان در سال جای هستند.